poniedziałek, 31 marca 2014

Dzisiaj kolejny przepis na smaczne i zdrowe wegetariańskie burgery, które z pewnością zaspokoją apetyt nawet mięsożercy. Możecie jeść nie tylko jako dodatek do obiadu, ale i na kanapki, do tortilli czy burgerów.
 Zielona soczewica, która jest jednym z ich składników cechuje się wysokimi właściwościami odżywczymi, ponieważ zawiera wiele  białka, skrobię oraz cenne dla naszego organizmu składniki mineralne, takie jak  wapń i fosfor, które są ważnym budulcem kości. Spożywana w dużych ilościach wzmacnia układ krwionośny ponieważ wysoka zawartość żelaza i kwasu foliowego sprzyja tworzeniu czerwonych krwinek i podnosi poziom hemoglobiny. Większość soczewic posiada bardzo niski indeks glikemiczny, co sprawia że mogą ją spożywać osoby na diecie oraz te cierpiące na cukrzycę z kolei błonnik, który jest zawarty w soczewicy redukuje poziom  tłuszczów oraz poziom glukozy.
 No a pieczarki wbrew powszechnej opinii o ubogich wartościach odżywczych grzybów, są bardzo zdrowe. Niepozorna pieczarka zawiera w sobie spore ilości białka, błonnika, witamin i mikroelementów. Znajdziemy w niej więc witaminy z grupy B, wit. D, a także fosfor, potas, żelazo i miedź. Bogata w kwas foliowy polecana jest kobietom ciężarnym i anemikom. Ze względu na spore ilości przyswajalnego białka, pośrednim w strukturze między zwierzęcym a roślinnym, może śmiało zastępować mięso i być głównym składnikiem diety każdego wegetarianina. Dodatkowo spożywanie pieczarek przyczynia się do obniżenia poziomu tłuszczu we krwi, zwiększenia odporności, lepszego trawienia, a także przeciwdziała tworzeniu się toksycznych złogów w organizmie.
 Tak więc takie burgery to samo zdrowie :)

Składniki (ok. 7-8 burgerów)
200g zielonej soczewicy
300-350g pieczarek
1 drobno posiekana cebula
sól
pieprz ziołowy
pieprz cayenne
ew. czosnek, posiekany koperek

 Pieczarki myjemy, oczyszczamy, ścieramy na tarce o dużych oczkach i razem z cebulą
dusimy na suchej patelni lub niewielkiej ilości masła do czasu aż zmiękną a płyn odparuje (w razie potrzeby odlewamy wodę).
 Soczewicę gotujemy do miękkości w nie osolonej wodzie (jej dodanie sprawia, że ziarna twardnieją) a następnie rozgniatamy tłuczkiem lub blendrujemy (niedokładnie, tak by zostały niektóre całe ziarenka) i lekko studzimy.
 Dodajemy pieczarki razem z cebulą oraz przyprawy i dokładnie mieszamy.
 Z lekko ciepłej masy formujemy burgery lub kotleciki, które zostawiamy do ostygnięcia. Następnie jeśli chcemy możemy obtoczyć w jajku i bułce tartej, sezamie, otrębach lub tych samych dodatkach ale bez jajka.
 Smażymy z obu stron (UWAGA!!! Kotleciki są delikatne)

Pieczarki po grecku (z bloga laktoowo)
"Pieczarki ugotowane w niewielkiej ilości wody z sokiem z cytryny, lisciem laurowym, czosnkiem, pomidorem, olejem, tymiankiem, papryczką chilli i przyprawami, odparowane do odpowiadającej nam gęstości sosu."

Pamiętajcie o konkursie. Do wygrania smaczne i zdrowe nagrody!!!

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 14


AWARIA!
Z PRZYCZYN TECHNICZNYCH WCZEŚNIEJSZYCH ZDJĘĆ Z BLOGA NIESTETY NIE DA SIĘ ODZYSKAĆ! PRZEPRASZAM :(

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z blogiem lub masz jakieś pytania pisz: szyszula@poczta.onet.pl

nazwa alternatywna
nazwa alternatywna
Vegespot.pl - Przepisy wegetariańskie
Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
Top Blogi

Znajdź książkę
tekst alternatywny
tekst alternatywny

tekst alternatywny