.

piątek, 14 kwietnia 2017

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy chciałabym złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia
zdrowia, szczęścia, spokoju i miłości.
Cudownych chwil w gronie rodziny, kolorowych pisanek i smacznego jajka.
Niech Zmartwychwstały Chrystus napełni Wasze serca dobrocią, miłością i pokojem.
Niech będzie drogowskazem na Waszej drodze życia, każdy smutek zamieni radość a wspiera Was w trudnych chwilach życia.

10:46, ervisha
Link Komentarze (69) »
poniedziałek, 10 kwietnia 2017


Znacie blog True Taste Hunters? Jeśli nie to jak najszybciej powinniście to zmienić i odwiedzić tę przepyszną i pełną inspiracji stronę. Jeśli tak to zapewne ucieszy Was wiadomość, że nakładem wydawnictwa REBIS 8 kwietnia ukażę się pierwsza autorska książka Iny Rybarczyk - autorki wcześniej wspomnianego bloga ;)

KIM JEST INA RYBARCZYK
Malarka, weganka, pasjonatka jogi i dobrego jedzenia. Autorka popularnego bloga True Taste Hunters na którym promuje zdrową, bezglutenową i pyszną kuchnię rośliną, obok której nie da się przejść obojętnie.

CO W KSIĄŻCE?
Książka została przepięknie i starannie wydana. Twarda, oprawa, dobrej jakości papier, tasiemka do zaznaczana przepisów, które wpadną nam w oko, przepiękne fotografie. Taką książkę chce się mieć na swojej półce.

Jej treść podzielono na kilka następujących rozdziałów:
SPIS TREŚCI
PRZELICZNIKI KUCHENNE
WSTĘP
PODSTAWOWE PRZEPISY
BY POZYTYWNIE ROZPOCZĄĆ DZIEŃ
ZAMIEŃ ZWYKŁĄ KANAPKĘ W WYJĄTKOWY PRZYSMAK
NIEBANALNE ZUPY I SAŁATKI
BY OBIAD JUŻ NIGDY NIE ZIONĄŁ NUDĄ
DESERY DLA DUSZY I CIAŁA
DROBNE SŁODKIE PRZYJEMNOŚCI
SŁODKIE ZDROWE KONKRETY
PODZIĘKOWANIA

Spisy treści mamy kilka: jeden ogólny na początku i następne przed każdym rozdziałem co z pewnością ułatwia wyszukiwanie przepisów.
Dodatkowo każdy rozdział zaczyna się wstępem w którym Ina opisuje dany posiłek, jakie ma znaczenie, dlaczego i jak ważny jest dla niej samej. Podobnie jest z przepisami - to nie tylko porady i wskazówki ale również osobiste zapiski, przemyślenia i wspomnienia. Jest dokładnie tak jak na blogu Iny - ciepło i przyjemnie.
Na końcu umieszczono Index z alfabetycznym spisem wszystkich przepisów.

WSTĘP
We wstępie poznajemy autorkę książki. Ina opowiada o tym skąd wzięła się u niej pasja do gotowania, jak powoli dzięki swojemu partnerowi Markowi ta miłość rosła wraz z jej umiejętnościami kulinarnymi, co zmotywowało ją do przejścia na dietę roślinną a potem również na dietę bezglutenową oraz jak kuchnia stała się ich pasją. Opowiada również o diecie roślinnej: na czym polega, co powinna zawierać, z czego się składać i jakie są jej zalety. Znajdziemy również informacje o cukrze, pszenicy, jakości przygotowywanych posiłków, tym na czym polega racjonalne odżywianie oraz jak przejść na dietę roślinną i po kilku dniach się nie poddać.
Jednak to nie wszystko... Ina wypisuje i opisuje również wszystkie produkty, które można znaleźć w jej spiżarni między innymi: kasza jaglana i gryczana, komosa ryżowa, rośliny strączkowe, ksylitol, masło orzechowe i tahini, śmietana kokosowa.... to nie jest tylko lista - to kompendium wiedzy o tych produktach. Jest też lista sprzętów kuchennych a także zamienników wcześniej wspomnianych produktów. Ogólnie cały ten rozdział to taki mini poradnik nie tylko o diecie wegańskiej i bezglutenowej, ale i zdrowej diecie.

PODSTAWOWE PRZEPISY
W tym rozdziale znajdziemy 13 przepisów "nim zaczniemy na prawdę gotować". Bez nich ciężko będzie przygotować pozostałe przepisy. Są to miedzy innymi: mleko migdałowe, tahini, masło orzechowe, informacje o tym jak przygotować strączki czy kasze. Jedyne co mi zabrakło to przepisów na buliony warzywne, które są bazą zup. Wiem, że w internecie takich przepisów jest multum, ale jego brak może utrudnić przygotowanie potrawy tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z kuchnia roślinną.

BY POZYTYWNIE ROZPOCZĄĆ DZIEŃ
Już sama nazwa mówi, że będą to przepisy na przepyszne posiłki aby pozytywne i z uśmiechem o rozpocząć dzień. W książce znajdziemy ich 13 i jest to miedzy innymi: Owsianka chałwowa z karmelizowana dynią, Granola jabłkowa, Owocowa miska mocy, Chlebek bananowy z cukinią i korzennym "masłem jabłkowym" czy Marchewkowe muffiny. Prosto, zdrowo, smacznie :)

ZAMIEŃ ZWYKŁĄ KANAPKĘ W WYJĄTKOWY PRZYSMAK
Nudna kanapka? Nie tym razem i nie z tą książką. Znajdziecie tutaj 21 przeróżnych pomysłów na to by jak piszę autorka "zwykłą kanapkę zamienić w wyjątkowy przysmak. Jest tutaj przepis na przepyszny hummus w wersji tradycyjnej jak i z zielonymi szparagami. Jest Pasztet marchewkowy z czerwoną soczewicą i ciecierzycą, Masło z kaszy jaglanej, "Chleb" z kasz, Ciecierella, Sezamowa pasta z zielonego groszku i wiele więcej.... Taka kanapka NIE MOŻE być nudna :) Chociaż według mnie przydałoby się więcej przepisów na pasty i pasztety ;)

NIEBANALNE ZUPY I SAŁATKI
17 przepisów w tym 7 na zupy. Jest tutaj przepis między innymi na Zupę pietruszkową ze smażoną fasolą, Zupę z czerwonej soczewicy i dyni, Carpaccio z buraka czy Sałatkę z kaszy jaglanej i pieczonych buraków z gruszką.... prosto, zdrowo, smacznie i pożywnie :)

BY OBIAD JUŻ NIGDY NIE ZIONĄŁ NUDĄ
Weganie i wegetarianie jedzą tylko trawę i kamienie? Nic bardziej mylnego. Ten rozdział to 29 przeróżnych przepisów na nieskomplikowane w przygotowaniu i smaczne dania obiadowe, którym zachwycicie podniebienia znajomych, przyjaciół i swojej rodziny. Szparagi z migdałami i wegańskim parmezanem, Curry z mango i bakłażanem, Cukiniowe bliny z bazyliowym musem z awokado, Pulpety z soczewicy i kaszy jaglanej z sosem kalafiorowo-koperkowym, Kopytka z batatów, Pierogi migdałowe z orientalnym farszem z dyni.... czy to nie brzmi apetycznie? ;)

DESERY DLA DUSZY I CIAŁA
Rozdział dla wielbicieli mniejszych słodkości. Wyjątkowy rozdział a w nim 17 przepisów na zdrowe i smaczne desery po które można sięgać bez wyrzutów sumienia. Jaglany krem kawowy, Chałwowy mus z kaszy jaglanej, Figi faszerowane migdałowym musem z białej fasoli, Jaglane knedle ze śliwkami... to tylko niektóre ze smakołyków, które przygotujemy dzięki tej książce.

DROBNE SŁODKIE PRZYJEMNOŚCI
Małe, drobne, słodkie przyjemności, które możemy umieścić w słoiczku, zapakować do pudełeczka i zabrać ze sobą do pracy, szkoły, piknik lub spacer. Drobne słodkie przyjemności takie jak: Kakaowe batoniki owsiane z bananem i chia, Czekoladki z orzechowym musem z ciecierzycy i orzeszkami ziemnymi, Daktyle z masłem orzechowym i gorzką czekoladą,  czy Ciasteczka owsiane bez pieczenia.... Co więcej do słodkiego szczęścia potrzeba? :)

SŁODKIE ZDROWE KONKRETY
Przygotowywanie, wylewanie do foremki, zapach pieczenia unoszący się po mieszkaniu, oczekiwanie aż wyjdzie z piekarnika a potem przestygnie by w końcu można było je ukroić i spróbować... Ciasto.... Ina udowadnia, że słodkie jednocześnie może być zdrowe. W rozdziale proponuje nam 19 autorskich pomysłów na smaczne, słodkie i zdrowe ciasta, które możemy zjeść, kiedy mamy ochotę na słodkie. Ptasia lekkość z chia i czarną porzeczką, Sernik jaglany bez pieczenia z musem orzechowo-dyniowym, Buraczane babeczki z czekoladą i suszonymi śliwkami...To my decydujemy co upieczemy :)

PODSUMOWANIE
Tak jak wspominałam wyżej każdy rozdział rozpoczyna się wstępem, czyli kilkoma słowami od autorki odnośnie tego czego będzie on dotyczył. Taki wstęp poprzedza również każdy przepis - to taki krótki opis przygotowanej potrawy, deseru, kanapki... Uwielbiam kiedy książki kucharskie zawierają takie "notatki". Dzięki temu książka staje się cieplejsza w odbiorze, taka osobista.... jest czymś w rodzaju kulinarnego pamiętnika Autora. To tak jakby prowadził nas za rękę w tej cudownej kulinarnej podróży :)
Oprócz tego przepisy zawierają listę składników, ilość porcji a także dokładny proces przygotowania. Nie można również zapomnieć o pięknych fotografiach, które nie są przestylizowane, dzięki czemu prezentowane na nich potrawy wyglądają naturalnie, smacznie i zdrowo ;)

Przepisy w książce tak jak w każdej mają różny stopień trudności: są te banalnie proste jak np. owsianki, jak i te wymagające nieco więcej pracy jak chociażby pierogi czy tarty. Jednak tak na prawdę każdy powinien poradzić sobie z ich przygotowanie, gdyż nie są one wymyślne.
A składniki i produkty z których są one przygotowane? W większości znajdziecie je w każdym dobrze zaopatrzonym markecie (wszakże syrop klonowy, napoje i jogurty roślinne pojawiają się coraz częściej), ale nie jestem pewna, czy w małym sklepiku osiedlowym również. Jedynie z mąkami typu mąką z tapioki, mąką migdałową czy amarantusową może być większy problem - wówczas należałoby szukać ich w internecie.
Zabrakło mi tutaj informacji odnośnie zamienników wyżej wspomnianych mąk i niektórych produktów. Oczywiście zawsze można eksperymentować i zamienić je tradycyjnymi, ale nie zawsze mam pewność, czy ten eksperyment się powiedzie.

Nie znajdziecie tutaj poziomu trudności, ani czasu przygotowania potrawy. Według mnie nie są to niezbędne informację. Tak na prawdę każdy z nas w kuchni ma swoje tempo pracy i to co dla jednych jest nieco trudniejsze, dla innych może być łatwizną i odwrotnie. To już trzeba określić samemu, jednak według mnie przepisy nie są przeraźliwe trudne i skomplikowane, nawet jeśli wydają się długie (ponieważ zajmują całą stronę).

Zauważyłam również, że tylko nieliczne przepisy pochodzą z bloga Idy - część (odniosłam wrażenie, że znaczna, ale mogę sie mylić) jest całkiem nowa. Osobiście uważam to za plus. Dlaczego? Nie ma tutaj zbytniego powtarzania, czegoś co już znamy lub w każdej chwili możemy sobie sprawdzić, zapisać (chociaż i z internetem bywa różnie). To taki powiew świeżości, coś zupełnie nowego.
Faktycznie część przepisów znajdziecie również na blogu, ale nie jest to przepis za przepisem - miło jest i te przepisy mieć w jednej książce. Jak dla mnie tych ciekawszych pomysłów z bloga mogłoby być tutaj nawet więcej (np. na Brownie z buraka z musem orzechowym ). Oczywiście nie zamiast nowych przepisów, ale dodatkowo - przyjemnie byłoby mieć te "najlepsze" i "najciekawsze" w jednym miejscu. Z drugiej strony słowa "najlepsze" i "najciekawsze"  to pojecia względne i każdy będzie przez to rozumiał co innego :)

DLA KOGO KSIĄŻKA?
Książka powinna przypaść do gustu wszystkim tym, którzy cenią sobie, zdrową, smaczną, naturalną kuchnię. Kuchnię nieskomplikowaną w której już samo przygotowywanie potraw sprawia przyjemność. Jednak "Łowcy Smaków" to nie tylko książka kucharska - to również bardzo dobry przewodnik i poradnik o diecie roślinnej... to ciepła, wypełniona Idą kulinarna opowieść, pamiętnik pełen smaków i osobistych kulinarnych doświadczeń. Tutaj nie ma znaczenia, czy jest się wegetarianinem, weganinem, czy też nie... czy jest się na diecie w której występuje gluten, czy został on całkowicie wyeliminowany. Liczy się treść a w niej sporo swoistego ciepła i inspiracji dla każdego.

Książka ta powstała z pasji do gotowania i zdrowego odżywiania. Spotkasz w niej mnie. Dziewczynę, dla której życie bez kuchni i ciągłego w niej eksperymentowania nie miałoby sensu. Jestem typowym łowcą smaku. Chciałabym, abyś pod wpływem tej książki i ty nim został.

Autor: Ina Rybarczyk
Tytuł:
Łowcy Smaków. Roślinna kuchnia bez glutenu i rafinowanego cukru
Wydawnictwo:
REBIS
Rok wydania:
2017
Ilość stron:
312
Oprawa:
półpłócienna
Link do strony wydawnictwa:
https://www.rebis.com.pl/pl/book-lowcy-smakow-ina-rybarczyk,HCHB07879.html





nazwa alternatywna

nazwa alternatywna

Vegespot.pl - Przepisy wegetariańskie
Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
Top Blogi