.

Recenzje gier

sobota, 16 lutego 2019

Od kiedy sięgam pamięcią zawsze lubiłam rozwiązywać przeróżne łamigłówki, rebusy, krzyżówki. Książeczka z przeróżnymi zadaniami to było takie moje "Must Have". Niestety pamiętam, że ich cena była dość wysoka i nie zawsze miałam możliwość ich rozwiązywania ale i w takich sytuacjach potrafiłam sobie poradzić - wymyślałam je sama ;)

Mimo tego wiadomość o jednej z najnowszych gier od Wydawnictwa Nasza Księgarnia obeszła się dla mnie bez echa. Jednak jak to mówią "Pozory mylą". Czy tak było i tym razem? ;)

~ Informacje ~
Tytuł:
Wydawca:  Nasza Księgarnia
Wiek graczy:
Ilość graczy: 1-5
Czas gry: 20 minut
Cena: 49,90zł (na ceneo od 30zł)/Arkusze (300) 19,99zł

~ Zawartość pudełka ~
2 notesy
6 kostek w różnych kolorach
5 ołówków
żeton gracza rozpoczynającego
instrukcja

~ Wygląd ~
Gra jest charakterystyczna wizualnie: zarówno pudełko jak i wykonanie gry nawiązuje do wycinanek charakterystycznych dla folkloru łowickiego. Tak więc mamy kwiaty - dużo kolorowych kwiatów.

W pudełku znajdziemy 2 notesy - każdy posiada 50 dwustronnych kartek. Na każdej kartce znajduje się 6 pól z kolorowymi kwiatami w kolorach: żółty, niebieski, czerwony, zielony, różowy oraz biały.

W tych samych kolorach są również kości - symbolizują klientów, którzy co turę składają zamówienie na ilość i rodzaj danego kwiatu.
Zarówno biała kość jak i pole to kolor uniwersalny - stanowią one kwiat w dowolnym kolorze.

Dodatkowo umieszczono tutaj ołówki gracza oraz żeton gracza rozpoczynającego. 

~ Cel gry ~
W grze wcielany się w hodowców kwiatów a naszym zadaniem jest realizowanie zamówienia klientów po przez „ścinanie” określonych kwiatów (liczba i kolor) tym samym czyszcząc pola. Im lepiej realizujemy zamówienia, tym więcej zdobywamy punktów.
Każde błędnie zrealizowane zamówienie oznaczać będzie punkty ujemne! 

~ Przygotowania do gry ~
Każdy z graczy otrzymuje arkusz notesu oraz ołówek.

~ Jak grać ~
Pierwszy gracz rzuca 6 kośćmi w różnych kolorach i wybiera 1 z nich dla siebie. Po dokonaniu wyboru realizuje zamówienie klienta - ścina odpowiednie kwiaty ze swoich pól po przez obrysowanie pętelką grafiki w kolorze i z taką ilością jaką wskazuje kostka
(np. żółta kość z 3 oczkami, to 3 żółte kwiaty)


tak należy ścinać kwiaty

Posiłkować można się kwiatkami białymi, które pełnią rolę jokerów i dopasowują się do każdego koloru. Jeżeli mimo tego gracz nie może ściąć określonego kwiatu, może ściąć mniej kwiatów niż oczek na kostce lub ściąć kwiat w innym kolorze. Należy pamiętać, że każda taka decyzja wiąże się z niezadowoleniem klienta i punktami ujemnymi - krecha.

Kolejna osoba wybiera jedną spośród pozostałych na środku stołu kostek i realizuje swoje zamówienie. I tak do momentu aż każda z osób biorących udział w grze zrealizuje po jednym wybranym zamówieniu.
Tylko pierwszy gracz rzuca kostkami. Następnie gracze kolejno wybierają po jednej z nich!

Runda się kończy, gdy wszyscy gracze wybiorą po 1 kostce i zetną kwiaty ze swoich pól. Żeton gracza rozpoczynającego należy przekazać kolejnej osobie (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara). Osoba ta bierze wszystkie kostki. Kolejną rundę rozpocznie od rzutu kostkami i wyboru jednej z nich. 


~ Zakończenie gry ~ 
Gra kończy się w momencie gdy którykolwiek z graczy zetnie kwiaty z 4 pól lub wszystkie kwiaty w 3 różnych kolorach. Wygrywa gracz z największą liczbą punktów.

~ Wariant dwuosobowy ~
Gra przebiega tak samo, jak w wersji podstawowej, z tą różnicą, że podczas jednej rundy każdy gracz obsługuje nie jednego, a dwóch klientów - dwa razy wybiera po jednej kostce.

~ Wariant solo ~
 Gra przebiega tak samo, jak w wersji podstawowej z pewnymi zmianami:

  • gracz nie używa białej kostki
  • rozgrywka  trwa 8 rund. Kolejne rundy gracz zaznacza, zamalowując kropki znajdujące się na dole kartki.
  • w każdej rundzie gracz obsługuje dwóch klientów (wybiera dwie spośród pięciu kostek) a za zebranie kwiatów jednego koloru zawsze otrzymujemy tutaj 5 punktów.

~ Wrażenia ~
Bukiet to jedna z gier w którą zagramy solo jak również w grupie aż do 5 graczy i za każdym razem trzeba nieco pogłówkować. Tym samym bez względu na to czy gramy w pojedynkę, czy z kimś rozgrywka może tyle samo satysfakcji - oczywiście jeśli lubi się łamigłówki, bo właśnie tak można określić Bukiet.

To spokojna gra w której nie ma znaczenia ani czas, ani nasz refleks. Tutaj liczą się umiejętności myślenia, spostrzegawczość a przede wszystkim przychylność losu. To od wyrzuconych kostek a następnie tej wybranej (kolor i liczba oczek) zależą kolejne wybory. Wraz z upływem czasu robi się coraz trudniej. Pożądanych kwiatów zaczyna brakować i nie zawsze można ratować się jokerem (białych kwiatów). Siłą rzeczy trzeba skreślać źle i tym samym otrzymamy ujemne punkty. I teraz trzeba główkować jak w finale wyjść z tego bez szwanku. Gra stawia przed nami kolejne wyzwanie.

W grze nie ustalimy jednej strategii na zwycięstwo. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć ani tego co wskażą kości, ani jaki ruch podejmie nasz przeciwnik. Nawet kiedy gramy solo nie możemy być pewni, czy nasz aktualny ruch był prawidłowy - sytuacja w każdej chwili może ulec zmianie i to nie koniecznie na naszą korzyść. Mamy sporo możliwości tego jak przeprowadzimy rozgrywkę a i tak nie możemy być pewni jej wyniku.

Muszę przyznać, że Bukiet pozytywnie mnie zaskoczył. Może nie będę po niego sięgać codziennie a raz na jakiś czas jako taki "przerywnik" lub "grę w podróż", ale ogólnie uważam ją za przyjemną. Jednak gracze, którzy nie lubią zbytnio główkować, w grach szukają emocji i wrażeń a losowość ich męczy raczej nie będą zadowoleni. Gra szybko im się znudzi, tak jak może znudzić również dzieci. Powiedziałabym, że Bukiet zadowoli starsze osoby, chociaż i młodsi będą dawać sobie z nią radę, bo zasady na prawdę są proste. Dla mnie dodatkowym plusem jest fakt iż jest ona niewielka dzięki czemu można zabrać ją ze sobą np. w torebce - to ciekawy przerywnik.

~ Dodatek ~
Nie musicie się obawiać co zrobić, kiedy skończy się Wam notes z polami do uzupełniania. Wydawnictwo pomyślało również o tym i wydało komplet trzech notesów z trzema różnymi wzorami: kwiatami, kryształkami oraz stworkami. Co ciekawe to również zupełnie nowy układ wzorów - nie ma powielania schematów ;)
Taki zestaw liczy 300 nowych arkuszy i kosztuje 19,99zł



Plusy:
♦ pomysł
♦ szata graficzna
♦ wykonanie
♦ poręczne pudełko - gra zmieści się w torebce
♦ czuć folklor
♦ w grę można grać samodzielnie a także grupach
♦ skłania do pogłówkowania
♦ ćwiczy spostrzegawczość
♦ na myślenie - wymaga analizowania wszystkich możliwości i ruchów przeciwnika

Minusy:
♦ nie dla tych którzy nie lubią gier losowych i łamigłówek
♦ nie dla tych, którzy wolą dynamiczne gry

Ocena: 4,5-5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

ilustracje ze strony wydawnictwa oraz https://gryplanszowe.pl/

sobota, 09 lutego 2019

 Znacie legendę o Bazyliszku? Stworze mieszkającym w piwnicach jednej z warszawskich kamienic, potrafiącym jednym spojrzeniem zamienić człowieka w kamień. Jest pewna gra, która nie tylko dostarczy Wam rozrywki ale również przybliży tę opowieść.

~ Informacje ~
Tytuł: Bazyliszek
Wydawca: Granna
Wiek graczy: 6-99
Ilość graczy: 2-5
Czas gry: ok. 26 minut
Cena: 39,99 zł (na ceneo od 33 zł z wysyłką)

~ Zawartość pudełka ~
plansza z żetonami punktów
    5 żetonów o wartości 40 punktów
    90 kart komnat
    5 pionków postaci
    10 żetonów kart
    instrukcja

~ Wygląd ~
Pudełko w którym umieszczono wszystkie elementy gry jest dość spore.
W instrukcji umieszczono skróconą legendę o Bazyliszku - można przeczytać ją młodszym graczom aby wprowadzić w klimat gry.
Karty gry są standardowej grubości. Umieszczono na nich obiekty i postacie, na które można natknąć się w lochach. Ponadto duplikują się ale występują w dwóch różnych wersjach: zwyczajnej oraz lustrzanego odbicia.
Ponadto w pudełku znajdziemy pionki, tor punktacji oraz żetony tarcz, które stosowane są w łatwiejszej wersji.

~ Cel gry ~
W grze gracze wcielają się w poszukiwaczy skarbów, którzy próbują opuścić lochy bazyliszka. Zwiedzają je, wybierając karty przedstawiające poszczególne pomieszczenia, tym samym zdobywając punkty potrzebne do zwycięstwa. Dwie identyczne karty to powrót do tej samej komnaty, gdzie skrywa się bazyliszek. Jego wzrok zamienia gracza w kamień.

~ Przygotowania do gry ~
Wszystkie karty należy potasować i podzielić na dwa mniej więcej równe stosy. Jeden stos odkładamy na bok - weźmie udział w drugiej rundzie gry.
Pozostałe karty rozkładamy losowo na stole obrazkami do dołu. Obok układamy planszę, kolor postaci w którą chcemy się wcielić a następnie ustawiamy je na  torze punktacji na polu "O"
Pięć żetonów o wartości 40 punktów układamy obok a żetony tarcz do pudełka.


~ Jak grać ~
Gra dzieli się na dwie identyczne rundy, których celem jest zebranie jak największej liczby różnych kart. Po przygotowaniu gry (patrz punkt wyżej) na dany znak gracze równocześnie odkrywają kartę. UWAGA! Tylko jedną ręką.

Wówczas do wyboru mają dwie opcje:

  • zachowują kartę umieszczając ją na swoim ZAKRYTYM stosie
  • rezygnują z karty i zostawiają ODKRYTĄ na stole

Odkryte karty mogą zabrać przeciwnicy.
 Zabronione jest:

  • zaglądanie do swojego zakrytego stosu – każdy z graczy musi zapamiętać, jakie karty już tam zgromadził
  • wyrywanie kart z rąk innym graczom
  • zabieranie kart innym graczom z ich stosów odwiedzonych komnat


Istotne jest aby karty, które gracze dobierają do swojego stosu były zupełnie inne - tylko w ten sposób można zyskać punkt.
2 takie same karty to 0 punktów, karty przedstawiające lustrzane odbicia 5 punktów, natomiast pojedyncze karty to tylko 1 punkt.

Runda kończy się, gdy wszystkie karty ze stosu zostaną odkryte. Wówczas nikt już nie może dobierać nowych kart. Każdy z graczy ujawnia swoją pulę odwiedzonych komnat i rozpoczyna się zliczanie punktów.
Druga runda przebiega tak samo z tą różnicą, że na początku wtasowuje się do talii karty, które zostały na stole z poprzedniej rundy oraz te, które odrzucono w wyniku „spotkania” z Bazyliszkiem.


~ Zakończenie gry ~ 
Grę wygrywa gracz, który po zakończeniu rozgrywki posiada najwięcej punktów. W przypadku remisu wygrywa gracz, który w drugiej rundzie uzbierał więcej par lustrzanych odbić.
Jeśli nadal nie można wyłonić zwycięzcy, gracze wspólnie cieszą się wygraną.

~ Podsumowanie ~
Bazyliszek to gra, która powstała z myślą o dzieciach, dlatego jej zasady są bardzo proste. Jednak przebieg rozgrywki już taki prosty nie jest. To dynamiczna i bardzo szybka gra w której liczy się nie tylko pamięć ale również spostrzegawczość i refleks. Kiedy gracze pojmą już zasady przebieg jednej rundy będzie trwać około 5 minut, może nieco dłużej. Nie rozumiem dlaczego producent za szacowany czas uznał 25 minut.

Możliwe, że teraz gra wydała Wam się nudna i nieskomplikowana, jednak tak na prawdę stanowi ona spore wyzwanie dla graczy. Jak już wspomniałam najwyżej punktowane są dwie karty przedstawiające własne lustrzane odbicie, różne karty to 1 punkt, natomiast dwie takie same 0.
A karty?
 Te na pierwszy rzut oka wyglądają niemal identycznie, jednak odnaleźć lustrzane odbicie nie jest łatwe jak mogłoby się wydawać. Ponadto po odłożeniu którejś z kolei karty na stos, umysł zaczyna płatać figle. Gracz zastanawia się, czy kolejna karta np. z duchem znajduje się na naszym stosie, czy może stosie któregoś z rywali. Co zrobić z kolejną kartą? Zaryzykować i wziąć? A może pozostawić na stole. I nie ma czasu na myślenie, bowiem karty ze stołu potrafią znikać w oszałamiającym tempie. W myśl zasady "Kto pierwszy ten lepszy".

Jeśli lubicie łatwe i szybkie gry bez granic wiekowych w których liczy się refleks i spostrzegawczość, przy czym rozgrywce towarzyszy adrenalina i chęć rywalizacji, to jest to gra dla Was. Przekonacie się jak zawodna potrafi być ludzka pamięć i umysł - jakie figle potrafi płatać pod wpływem adrenaliny i chęci rywalizacji. Ponadto jest w niej element edukacyjny, co stanowi dodatkowy plus tej pozycji.
Natomiast jeśli wolicie powolniejsze gry, które nie wymagają uwagi i nie sprawdzają Waszej spostrzegawczości a także szukacie czegoś na rodzinną imprezę, to ten tytuł raczej Was nie zadowoli. Od siebie dodam, ze my bawiliśmy się przy niej świetnie. To połączenie dobrej zabawy i słynnej legendy w jednym. 

Plusy:
♦ wykonanie
♦ pomysł
♦ możliwość poznania legendy o Bazyliszku
♦ bez granic wiekowych
♦ szybka i dynamiczna rozgrywka
♦ ćwiczy pamięć
♦ ćwiczy spostrzegawczość
♦ ćwiczy refleks.
♦ wzmaga chęć rywalizacji
♦ rozgrywka z napięciem i lekką adrenaliną

Minusy:
♦ być może niektórych zniechęci grafika, jednak nie dam sobie reki uciąć (dla mnie jest w porządku) ;)
♦ za duże pudełko

Ocena: 4,5-5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

ilustracje

środa, 06 lutego 2019

Grę o której dzisiaj opowiem mówią "Minimum zasad, maksimum strategii". Czy aby na pewno? Z pewnością jej wykonanie w tym oprawa graficzna może wpaść w oko. Zapraszam na wycieczkę do świata gejsz....


~ Informacje ~
Tytuł: Gejsze
Wydawca:  Nasza Księgarnia
Wiek graczy: 10+
Ilość graczy: 2
Czas gry: 20 minut
Cena:
45 zł (wg ceneo od 26 zł)

~ Zawartość pudełka ~
7 dwustronnych płytek gejsz
21 kart atrybutów każdej z gejsz
7 dwustronnych żetonów przychylności gejsz
8 znaczników akcji w dwóch kolorach (po 4 dla każdego gracza)
instrukcja

~ Wygląd ~
W poręcznym czarnym pudełku umieszczono wszystkie elementy gry. Płytki gejsz choć sprawiają wrażenie solidnych, łatwo się wygiąć, z kolei karty atrybutów są nieco cieńsze. Żetony przychylności i znaczniki akcji wykonano ze standardowej grubości tektury.
Ilustracje umieszczona na płytkach i kartach są utrzymane w japońskim klimacie.  

Karty hejsz posiadają różne wartości od 2 do 5 - tyle punktów gracz może zdobyć. Ze wszystkich najbardziej spodobała mi się różowa z gejszą smutnie zerkającą w lustro. Jednak to nie one a karty atrybutów/przedmiotów odgrywają najważniejszą rolę. Każda z nich posiada takie samo tło jak karta gejszy - tym samym nie ma problemu z dopasowaniem ich do gejszy.

~ Cel gry ~
Celem gry jest zdobycie przychylności czterech gejsz lub tylu by suma wartości na ich płytkach wynosiła co najmniej 11 punktów. Każda gejsza oczekuje innego podarunku. Jedna pasjonuje się muzyką, inna zbiera wachlarze, a kolejna zgłębia mądre księgi. Przychylność gejszy zdobędzie ten gracz, który podaruje jej właściwe prezenty.

~ Przygotowania do gry ~
Wszystkie płytki gejszy układamy w rzędzie na środku stołu a na środku każdej z nich umieszczamy po jednym żetonie zwycięstwa.
Karty prezentów tasujemy - jedną z nich odkładamy do pudełka bez podglądania.
Każdy z graczy otrzymuje równo po sześć kart - pozostałe układamy w stosie zakrytym. Gracze otrzymują również cztery kafelki akcji.



~ Jak grać ~
W swojej turze gracz dobiera ze stosu jedną kartę prezentu. Następnie wybiera 1 ze swoich znaczników akcji i wykonuje przedstawione na nim działanie.

Sekret - gracz wybiera 1 ze swoich kart prezentów i umieszcza ją zakrytą przed sobą umieszczając na niej znacznik akcji. Kartę tę ujawnia dopiero na koniec rundy i dodaje do odpowiedniej gejszy.

Eliminacja - gracz odrzuca 2 dowolne karty z ręki, bez ujawniania ich przeciwnikowi. Kładzie je zakryte przed sobą na stole i przykrywa znacznikiem akcji. Karty te nie wezmą udziału w tej rundzie - nie będą dodane do odpowiednich gejsz.

Kompromis - gracz wybiera 3 dowolne karty ze swoich kart i układa je odkryte przed sobą. Jednąz nich przeciwnik wybiera dla siebie i kładzie kładzie po swojej stronie przy odpowiedniej gejszy. Dwie pozostałe karty gracz kładzie po swojej stronie przy odpowiednich gejszach.

Podwójny podarunek - spośród kart trzymanych w ręku gracz wybiera 4 karty prezentów, tworzy z nich dwie pary i kładzie odkryte
przed sobą. Jedną z par przeciwnik zabiera dla siebie i przypisuje do odpowiednich gejsz, druga para zostaje dla gracza.

Po wykorzystaniu wszystkich akcji gracze odkrywają zakryte karty i dokładają je do odpowiednich gejsz po swojej stronie stołu. Następnie sprawdza się czy któremuś z graczy udało się spełnić któryś z warunków zwycięstwa. Jeżeli nikt nie spełnił warunków zwycięstwa, wszystkie karty prezentów są zbierane, tasowane i rozdawane od nowa - rozpoczyna się druga runda.

~ Zakończenie gry ~ 
Grę wygrywa gracz, który zdobędzie przychylność czterech gejsz.



~ Wrażenia ~
Gra od razu urzekła mnie swoim wykonaniem a dokładnie grafikami, które od razu przywołują japoński/mangowy klimat. Proste zasady również jawiły na jej korzyść a sama rozgrywka wydawała się interesująca (po zapowiedziach). I nie zawiodłam się.
Kilka pięknie ilustrowanych kart oraz znaczników, nasz mały zaciszny pokój i po chwili przenosimy się do małego azjatyckiego domu - przynajmniej ja tak się poczułam. I nie kłamię. Byłam zaskoczona, że taka niepozorna gra potrafi tak dobrze oddać klimat orientu.

Samą rozgrywkę uznaliśmy za przyjemną. Może nie dostarcza nie wiadomo jak wielkich emocji, ale też nie nudzi. Wymaga od graczy skupienia, dogłębnego analizowania dobieranych kart a także analizy kolejnych ruchów. A to nie jest takie proste jak może się wydawać. To jaki ruch wykonamy może znacznie wpłynąć na dalszy przebieg gry oraz jej końcowy wynik. Ponadto czasem trzeba zaryzykować i poświęcić jedną kartę by zyskać inną a tym samym więcej punktów - trzeba kombinować. Wynik gry może zmienić się w każdym momencie.

Gra Gejsze wydaje się być dobra dla osób lubiących spokojniejsze rozgrywki w których jednocześnie trzeba trochę pogłówkować a także analizować. Może sprawdzić się jako rozgrzewka przed czymś dłuższym, bardziej wymagającym i skomplikowanym. Sięgnąć po nią mogą również wszyscy, którzy lubują się w japońskich klimatach.
Warto zwrócić na nią uwagę, chociaż nie gwarantuje, że będzie często wyciągana na stół. W naszej grupie padła opinia, że jej mechanika wymaga odpowiedniego nastroju, ale jednocześnie może być ciekawa. Jednak wiecie jak to jest.... wszystko z czasem może się znudzić. Osobiście po rozegraniu kilku partii byłam grą usatysfakcjonowana - polubiłam ją :)

Plusy:
♦ szata graficzna
♦ pomysł
♦ czuć japoński klimat
♦ skłania do pogłówkowania
♦ ciekawa mechanika
♦ na myślenie - wymaga analizowania wszystkich możliwości i ruchów przeciwnika

Minusy:
♦ tylko dla 2 graczy.
♦ nie dla tych którzy lubią długie rozgrywki
♦ nie dla tych którzy w grach szukają wielkich emocji

Ocena:
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

ilustracje ze strony wydawnictwa oraz https://gryplanszowe.pl/

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 11


AWARIA!
Z PRZYCZYN TECHNICZNYCH WCZEŚNIEJSZYCH ZDJĘĆ Z BLOGA NIESTETY NIE DA SIĘ ODZYSKAĆ! PRZEPRASZAM :(

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z blogiem lub masz jakieś pytania pisz: szyszula@poczta.onet.pl

nazwa alternatywna
nazwa alternatywna
Vegespot.pl - Przepisy wegetariańskie
Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
Top Blogi

Znajdź książkę
tekst alternatywny
tekst alternatywny

tekst alternatywny