.

Recenzje gier

sobota, 24 listopada 2018

  Kolejna gra planszowa - nowość w jaką mieliśmy przyjemność rodzinnie zagrać. Gra na spostrzegawczość, czujność i refleks - Sherlook wydawnictwa Trefl

~ Informacje ~
Tytuł: Sherlook
Wydawca: Trefl Joker Line
Wiek graczy: 8+
Czas gry: 15-30 min
Ilość graczy: 2-6 osób

~ Zawartość pudełka ~
40 dwustronnych kart miejsca zbrodni
10 żółtych tabliczek z numerami
30 żetonów punktów w kolorze zielonym, żółtym i czerwony
instrukcja

~ Wygląd ~
W pudełku znajdziemy trzy rodzaje elementów.
Dwustronne karty przedstawiające miejsce zbrodni - z charakterystycznym, kredowym obrysem ludzkiego ciała i mnóstwem przeróżnych materiałów dowodowych porozrzucanych w koło. Ilustracje tylko pozornie są do siebie podobne - każda z nich jest inna i różni się przynajmniej jednym drobnym szczegółem. W całej talii liczącej 40 kart nie znajdziecie dwóch identycznych.

Żółte znaczniki przypominające te używane przez policję. Uważam, że mogłyby być z solidniejszego materiału. To zwykłe tekturki, które przewracają się.

Żetony punktacji w trzech kolorach.

~ Cel gry ~
Praca detektywa nie należy do łatwych. To nie tylko wykonanie zdjęć z miejsca zbrodni i szukanie poszlak ale również szerokie myślenie w tym również za kogoś. Za kogo? Na przykład za nowego rekrut który, gdy tylko Sherlock spuścił go z oczu narobił bałaganu. Teraz trzeba wszystko uporządkować, znajdując różnice między dwoma zdjęciami miejsca przestępstwa.

~ Przygotowania do gry ~
Na początku należy potasować wszystkie karty ze zdjęciami miejsca zbrodni i utworzyć z nich stos na środku stołu (układając je kolorową stroną do góry).
Nieopodal ustawia się 10 numerowanych tabliczek, tak aby były one dostępne dla wszystkich graczy. Obok układamy żetony punktacji - zielone tworzą zakryty stos, natomiast pozostałe układamy obok.

~ Jak grać ~
Na środku stołu wykładamy dwie karty zbrodni. Następnie odkrywamy zielony żeton, który wskazuje nam w jaki sposób powinniśmy ułożyć względem siebie dwie karty. I od tego czasu zaczyna się zabawa.

Każdy gracz stara się doliczyć jak największej ilości różnic między obrazkami. Gdy jest pewien, chwyta plakietkę z odpowiadającym mu numerem (np. zauważył 4 różnice, bierze do ręki znacznik z numerem 4). Gdy gracz zdecyduje się na jakąś tabliczkę nie może wymienić jej na inną. Runda trwa dalej dalej.

Inni gracze mają do wyboru znaczniki, które zostały na stole. Rozgrywka trwa do czasu aż pozostanie tylko jedna osoba, która nie chwyciła swojej tabliczki. Ma ona 3 sekundy na podjęcie decyzji. Jeśli nie zdąży, nie trzyma punktów.

Gdy każdy z graczy trzyma swoją tabliczkę, karty zbrodni odwraca się i liczy wszystkie różnice. Na obu kartach są one wyraźnie zaznaczone. Suma różnic z obu kart wskazuje zwycięzce rundy:
zielony żeton otrzymuje gracz, który wskazał dokładną ilość różnic (3 punkty)
żółty żeton otrzymuje gracz który wskazał znacznik z niższą, ale jak najbliższą tej właściwej cyfrą (2 punkt).
czerwony żeton trafia w ręce osoby, która wybrała znacznik z numerem wyższym ale najbardziej zbliżonym do prawidłowego (1 punkty).
Gra kończy się po określonej liczbie rund. Zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą punktów.

~ Wrażenia ~
Sherlock to lekka gra, która tylko z pozoru wydaje się banalna - tak na prawdę wymaga skupienia i koncentracji. W zasadzie różnice pomiędzy obrazkami na pierwszy rzut oka są niewidoczne. Aby je dostrzec należy wytężyć wzrok i dokładnie wszystkiemu się przyjrzeć - łatwo o pomyłkę. Jednocześnie działamy pod presją czasu, ponieważ któryś z graczy może być od nas szybszy i chwycić tabliczkę z prawidłowym wynikiem jako pierwszy. Tutaj szukamy różnic pod presją i z lekkim stresem aby ktoś nas nie ubiegł.

W trakcie rozgrywki zauważyłam, że działa w niej tak zwana psychologia tłumu. Nawet jeśli jesteśmy pewni swojego wyniku, widząc gracza, który przed nami chwyta znacznik z innym numerem niż ten, który mamy na myśli, zaczynamy zastanawiać się, czy nie jesteśmy w błędzie. Wówczas być może zmienimy zdanie i sięgniemy po znacznik z większą liczbą punktów, aby zdobyć chociaż 2 punkty. Tym czasem może okazać się, że jednak mieliśmy rację - nasza pierwsza myśl była prawidłowa i zmieniając zdanie popełniliśmy błąd.
Znajdą się też takie osoby, które bezmyślnie będą znacznik z z większą liczbą różnic w nadziei, że trafem otrzymają więcej punktów. Jedna taka osoba nie odbierze radości z rozgrywki ale co kiedy trafi się ich więcej?

Tak jak wspomniałam wyżej w grze liczy się skupienie, refleks oraz spostrzegawczość. Presja czasu sprawia, że pojawia się chęć rywalizacji a także większa bądź mniejsza adrenalina (kto pierwszy ten lepszy), co według mnie jest atutem tej gry. Jednak w związku z tym, że każda rozgrywka przebiega tak samo z czasem gra może wydać się nieco nudna.

Na dobrą sprawę nie ma krzyków, dyskusji, śmiechu... Każdy z graczy w ciszy i skupieniu przygląda się kartom (chyba, że gracze zaczną się spierać o znaczniki). Dlatego w trakcie gry radzę robić przerwy, aby nie powiało monotonią i nudą. Jakby nie było Sherlock to przemyślana gra, która sprawdzi się w różnych grupach wiekowych.

Plusy:
♦ pomysł
♦ proste zasady
♦ ćwiczenie koncentracji, spostrzegawczości i skupienia
♦ gra bez ograniczeń wiekowych

Minusy:
♦ zaznaczniki mogłyby być wykonane z grubszego materiału
♦ po jakimś czasie rozgrywka staje się monotonna i może nudzić
♦ brak przeszkód do ślepego strzelania, co może psuć rozgrywkę reszcie graczy

Ocena: 5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

zdjęcia ze strony wydawnictwa

wtorek, 20 listopada 2018

 Nigdy nie przepadałam za kartami. Może dlatego, że moja Mama myliła je z kartami do tarota a same gry jak i układanie pasjansa z kabałą i tarotem. Gra w durnia, wojnę itp jakoś nigdy szczególnie nie sprawiała mi frajdy. Taka gra na raz. Jednak kiedy rok temu w Zamościu zobaczyłam karty z umieszczonymi na nich elementami Zamościa, moje oczy zaświeciły się. Takie karty to jest coś :) W tej kwestii pozytywnie zaskoczyło mnie wydawnictwo Fabryka Kart Trefl-Kraków. W swojej ofercie ma zestaw eukacyjno-przyrodniczych kart.

Tytuł: Karty do gry
Grzyby Polski
Dzikie Ptaki Polski
Dzikie Zwierzęta Polski
Owady Polski
Wydawca: Fabryka Kart Trefl-Kraków
Cena: 9,90 zł

Każda z talii to 55 kart z pięknie ukazaną fauną i florą naszego kraju - Polski. Jej awersy zdobią wizerunki zwierząt, owadów, ptaków a także grzybów występujących na całym terenie Polski. Rysunki uzupełniają ich nazwy zarówno w języku polskim jak i ich łacińskie odpowiedniki.

  Dodatkowo w każdym pudełku umieszczono niewielkich rozmiarów broszurkę, w której opisano każdy z przedstawionych na kartach gatunków zwierząt bądź grzybów. Opisy są krótkie ale wystarczająco treściwe aby otrzymać ogólną wiedze o danym gatunku. Zawierają one informacje między innymi o ochronie gatunkowej, miejscu występowania, ciekawostki na temat wyglądu, żywienia itp.

W przypadku grzybów jest to również podział na grzyby jadalne i trujące  lub jakiej postaci można je spożywać.

 Ponadto ciekawostki te powinny zachęcić do poszukiwania dalszych informacji z innych źródeł.

  Karty zostały bardzo dobrze wykonane a umieszczone na nich ilustracje zachwycają. Wszystkie są tak szczegółowe i dokładne, że ciężko oderwać od nich wzrok i brakuje słów aby je opisać. To prawdziwa gratka dla każdego. Dzięki nim każdy bez względu na wiek może nauczyć się rozpoznawać zwierzęta a także gatunki grzybów występujących w Polsce - nauczyć się ich, bo być może jakaś część będzie dla nas nieznana. Oto na zaledwie 220 kartach wydawnictwu udało się umieścić znaczną część fauny i flory naszego kraju.

 Karty od Trefla to świetny przykład nauki poprzez zabawę. Mogą uczyć ale również bawić - uczyć poprzez zabawę. Świetna opcja dla entuzjastów przyrody, dzieci, młodzieży, dorosłych jak i kolekcjonerów, którzy lubią mieć w domu takie "perełki" - bo te karty to na prawdę taka perełka. Perełeka lepsza, lżejsza i ciekawsza niż encyklopedia :)


Plusy
♦ pomysł
♦ wykonanie
♦ cena
 grafika
♦ walory edukacyjne
♦ nauka poprzez zabawę
♦ instrukcja z informacjami o danych gatunkach
♦ karty same w sobie są niezwykłe, nawet jeśli nie służą do grania
♦ karty sprawiają, że zwykła gra jest atrakcyjniejsza.
rysunki wiernie odwzorowują wygląd ptaków, zwierząt oraz grzybów,
każda z kart przedstawia inny gatunek (z wyjątkiem 3 dodatkowych takich samych kart)


Minusy
♦ proszę mi taki znaleźć :P ewentualnie

Ocena: 6/6

sobota, 17 listopada 2018

Myśleliście lub marzyliście kiedyś o tym a by wcielić się w Sherlocka Holmesa lub jego przyjaciela Watsona? Zapraszam do gry w której być może poczujecie się jak detektyw :)

~ Informacje ~
Tytuł: Sherlook
Wydawca: Granna
Wiek graczy: 8+
Czas gry: ok. 15 minut
Ilość graczy: 2-4
Cena: na pudełku 39,99zł/w księgarniach od 24zł

~ Zawartość pudełka ~
13 kart z postaciami z książki.
4 zasłonki
bloczek z arkuszami dochodzenia
instrukcja

~ Wygląd ~
W małym i poręcznym pudełku znajdziemy 13 barwnie ilustrowanych kart z postaciami znanymi z serii książek o Sherlocku (karty postaci posiadają swoje symbole), 4 zasłonki, które odgrodzą nasze karty od pozostałych graczy a także bloczek z arkuszami dochodzenia (będziemy zapisywać na nim  informacje, eliminując kolejnych podejrzanych.

Ilustrator kart Vincent Dutrait starał się zachować dziewiętnastowieczny klimat, natomiast producenci gry o solidne wykonanie elementów. Jedynie zasłonki mogłyby być większe. 

~ Cel gry ~
Na znanych z powieści Doyle’a bohaterów pada podejrzenie. Wszyscy są podejrzani ale tylko jeden z nich jest przestępcą. Zadaniem graczy jest odkrycie, kto jest złoczyńcą. 

~ Przygotowania do gry ~
W grze występują dwa warianty gry - dla dwóch graczy a także dla trzech oraz czterech. Ta pierwsza tylko nieznacznie różni się od pozostałej.

Gracz po przetasowaniu 13 kart postaci wybiera jedną losowo i kładzie zakrytą na środku stołu. To przestępca, którego tożsamość musimy odgadnąć przed pozostałymi graczami. Pozostałe karty rozdajemy równo pomiędzy graczy - układamy je przed sobą w taki sposób aby nikt inny ich nie widział (do tego służą zasłonki).

Dodatkowo każdy z graczy otrzymuje notes dochodzenia na którym będzie zapisywać swoje spostrzeżenia odnośnie śledztwa.

Przed rozpoczęciem rozgrywki każdy zapisuje na arkuszu wszystkie symbole jakie widnieją na jego kartach postaci. Jest ich wszystkich osiem i każda z postaci posiada ich własną kombinacje.

~ Jak grać ~
 Rozgrywkę rozpoczyna osoba, która jako ostatnia przeczytała powieść kryminalną. W każdej turze możemy wybrać jedną z trzech czynności

ŚLEDZTWO - gracz wybiera dowolny symbol i pyta pozostałych czy go posiadają. Jeśli widnieje on na ich kartach, muszą o tym poinformować przez podniesienie ręki, jednak nie zdradzają ich ilości. Gracz, który zadaje pytanie nie udziela wówczas odpowiedzi.

PRZESŁUCHANIE gracz wybiera jednego z uczestników i pyta go dany symbol a także jego ilość. Pytany gracz musi odpowiedzieć na to pytanie.

OSKARŻENIE gracz mówi kto według niego jest przestępcą. Jeśli jesteśmy pewni mówimy na głos jego imię i nazwisko. Następnie zaglądamy do zakrytej karty na środku stołu ale w taki sposób, by inni gracze jej nie widzieli. Jeśli trafiliśmy - wygrywamy, natomiast grę. Jeśli nie zgadliśmy, odkładamy kartę z powrotem na miejsce i nie uczestniczymy już w dalszej rozgrywce. Nie możemy wykonywać żadnej z akcji a musimy odpowiadać na pytania pozostałych graczy. Tak więc jest to ostateczne zagranie

Po pierwszej turze przychodzi kolej na kolejnego gracza i tak do momentu aż jeden z nich trafnie wytypuje kim jest przestępca.

~ Wariant dla dwóch graczy ~
Kiedy gramy w dwie osoby na początku rozgrywki na środku stołu wykładamy 3 karty - środkowa jest wizerunek poszukiwanego przestępcy, dwie pozostałe do karty wymienne. Resztę kart rozdaje się pomiędzy pozostałych graczy.
Tutaj nie przeprowadzamy akcji śledztwa. Zamiast pytania o występowanie danego symbolu gracz wybiera jedną z dwóch kart leżących obok karty przestępcy i wymienia ją na jedną ze swoich. Następnie kładzie ją na środku obrazkiem do góry.
Jeśli obie karty obok przestępcy są już odkryte, gracze nie mogą wykonywać już tej akcji tj. w kolejnej turze nie mogą wybrać śledztwa.

~Wariant zaawansowany~
1. Na początku rozgrywki po otrzymaniu kart, gracze ustalają w jakiej kolejności ustawiają swoje postacie. Karty układają w rzędzie, jednak nadal są one niewidoczne dla pozostałych graczy. Osoba, która udziela odpowiedzi na zadane pytanie nie bierze pod uwagę ikon znajdujących się na ostatniej w kolejności karcie.
2. Przed rozpoczęciem własnej kolejki gracz musi przełożyć swoją pierwszą kartę na sam koniec, tak by stała się ona ostatnią. Robi to nawet kiedy odpadł już z gry.

~ Wrażenia ~
Sherlock to gra, która w wersji podstawowej jest bardzo prosta (wręcz banalna) i czasem bardzo szybko dobiega końca (już po kilku kolejkach). Wszystko zależy od ułożenia kart, trafności w zadawaniu pytań a także spostrzegawczości graczy i umiejętności logicznego myślenia.
Na dobrą sprawę bardzo szybko po zadaniu kilku pytań można prawidłowo wskazać przestępcę co odbiera całą przyjemność z rozgrywki. Wszakże pytania zadaje każdy z graczy, więc udzielane na nie odpowiedzi przydadzą się wszystkim. Wystarczy tylko cierpliwie poczekać na swoją kolej i podać prawidłową odpowiedź, kończąc śledztwo.


W wariancie zaawansowanym gra pokazuje charakterek - jest nieco trudniej. Na zadane pytanie pytanie gracz nie otrzymuje pełnej odpowiedzi - nie wie wszystkiego i nie poznaje ilości wszystkich symboli o które pyta. Dodatkowo w zależności od ułożenia kart pozostałych graczy odpowiedź za każdym razem jest inna i może sporo namieszać.
To wszystko dostarczy więcej przyjemności bardziej wymagającym graczom.

W grę graliśmy zarówno w dwie osoby jak i trzy. Sprawdziła się w każdym gronie, jednak zauważyliśmy, że w wersji dwuosobowej dostarczyła mniej emocji - przy trzech osobach wypadła nieco lepiej.  Oczywiście jeśli nie mamy innej możliwości, możemy grać w dwie osoby.

Dwie pierwsze tury rozegraliśmy w wersji  podstawowej a kolejną w zaawansowanej. Druga bardziej przypadła nam do gustu - podstawowa okazała się zbyt prosta i zbyt szybko dobiegła końca.

To co mi w niej zabrakło to klimat. Mimo ładnej oprawy wizualnej nie poczułam się jak detektyw - takie emocje to tylko w książce. Jednak ogólnie to przyjemna gra rodzinna, która wymaga skupienia, spostrzegawczości i umiejętności logicznego myślenia a także dedukcji. Z tymi ostatnimi bywa różnie, zwłaszcza kiedy dochodzi chęć rywalizacji i lekki stres.

Plusy:
♦ pomysł
♦ proste zasady
♦ szata graficzna
♦ 2 warianty gry – dla początkujących i bardziej doświadczonych graczy
♦ szybka rozgrywka
♦ ćwiczenie koncentracji, spostrzegawczości i skupienia
♦ gra bez ograniczeń wiekowych

Minusy:
♦ niewielki rozmiar zasłonek
♦ dość cienki notes - przydałby się grubszy lub dwa. Kiedy się skończy trzeba dokupić go w sklepie
♦ wariant prosty jest zbyt prosty
♦ nie czuć "kryminalnego" klimatu

Ocena: 4,5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

zdjęcia ze strony

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 8


AWARIA!
Z PRZYCZYN TECHNICZNYCH WCZEŚNIEJSZYCH ZDJĘĆ Z BLOGA NIESTETY NIE DA SIĘ ODZYSKAĆ! PRZEPRASZAM :(

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z blogiem lub masz jakieś pytania pisz: szyszula@poczta.onet.pl

nazwa alternatywna
nazwa alternatywna
Vegespot.pl - Przepisy wegetariańskie
Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
Top Blogi

Znajdź książkę
tekst alternatywny
tekst alternatywny
tekst alternatywny
Codziennie od 1 do 24 grudnia na blogu zostanie opublikowany adres innego bloga, który polecam. Kolejność publikacji jest przypadkowa - nie ma lepszych i gorszych. Jeśli jesteście ciekawi, kliknijcie na powyższe logo ;)