.

Wpisy z tagiem: granna

sobota, 09 lutego 2019

 Znacie legendę o Bazyliszku? Stworze mieszkającym w piwnicach jednej z warszawskich kamienic, potrafiącym jednym spojrzeniem zamienić człowieka w kamień. Jest pewna gra, która nie tylko dostarczy Wam rozrywki ale również przybliży tę opowieść.

~ Informacje ~
Tytuł: Bazyliszek
Wydawca: Granna
Wiek graczy: 6-99
Ilość graczy: 2-5
Czas gry: ok. 26 minut
Cena: 39,99 zł (na ceneo od 33 zł z wysyłką)

~ Zawartość pudełka ~
plansza z żetonami punktów
    5 żetonów o wartości 40 punktów
    90 kart komnat
    5 pionków postaci
    10 żetonów kart
    instrukcja

~ Wygląd ~
Pudełko w którym umieszczono wszystkie elementy gry jest dość spore.
W instrukcji umieszczono skróconą legendę o Bazyliszku - można przeczytać ją młodszym graczom aby wprowadzić w klimat gry.
Karty gry są standardowej grubości. Umieszczono na nich obiekty i postacie, na które można natknąć się w lochach. Ponadto duplikują się ale występują w dwóch różnych wersjach: zwyczajnej oraz lustrzanego odbicia.
Ponadto w pudełku znajdziemy pionki, tor punktacji oraz żetony tarcz, które stosowane są w łatwiejszej wersji.

~ Cel gry ~
W grze gracze wcielają się w poszukiwaczy skarbów, którzy próbują opuścić lochy bazyliszka. Zwiedzają je, wybierając karty przedstawiające poszczególne pomieszczenia, tym samym zdobywając punkty potrzebne do zwycięstwa. Dwie identyczne karty to powrót do tej samej komnaty, gdzie skrywa się bazyliszek. Jego wzrok zamienia gracza w kamień.

~ Przygotowania do gry ~
Wszystkie karty należy potasować i podzielić na dwa mniej więcej równe stosy. Jeden stos odkładamy na bok - weźmie udział w drugiej rundzie gry.
Pozostałe karty rozkładamy losowo na stole obrazkami do dołu. Obok układamy planszę, kolor postaci w którą chcemy się wcielić a następnie ustawiamy je na  torze punktacji na polu "O"
Pięć żetonów o wartości 40 punktów układamy obok a żetony tarcz do pudełka.


~ Jak grać ~
Gra dzieli się na dwie identyczne rundy, których celem jest zebranie jak największej liczby różnych kart. Po przygotowaniu gry (patrz punkt wyżej) na dany znak gracze równocześnie odkrywają kartę. UWAGA! Tylko jedną ręką.

Wówczas do wyboru mają dwie opcje:

  • zachowują kartę umieszczając ją na swoim ZAKRYTYM stosie
  • rezygnują z karty i zostawiają ODKRYTĄ na stole

Odkryte karty mogą zabrać przeciwnicy.
 Zabronione jest:

  • zaglądanie do swojego zakrytego stosu – każdy z graczy musi zapamiętać, jakie karty już tam zgromadził
  • wyrywanie kart z rąk innym graczom
  • zabieranie kart innym graczom z ich stosów odwiedzonych komnat


Istotne jest aby karty, które gracze dobierają do swojego stosu były zupełnie inne - tylko w ten sposób można zyskać punkt.
2 takie same karty to 0 punktów, karty przedstawiające lustrzane odbicia 5 punktów, natomiast pojedyncze karty to tylko 1 punkt.

Runda kończy się, gdy wszystkie karty ze stosu zostaną odkryte. Wówczas nikt już nie może dobierać nowych kart. Każdy z graczy ujawnia swoją pulę odwiedzonych komnat i rozpoczyna się zliczanie punktów.
Druga runda przebiega tak samo z tą różnicą, że na początku wtasowuje się do talii karty, które zostały na stole z poprzedniej rundy oraz te, które odrzucono w wyniku „spotkania” z Bazyliszkiem.


~ Zakończenie gry ~ 
Grę wygrywa gracz, który po zakończeniu rozgrywki posiada najwięcej punktów. W przypadku remisu wygrywa gracz, który w drugiej rundzie uzbierał więcej par lustrzanych odbić.
Jeśli nadal nie można wyłonić zwycięzcy, gracze wspólnie cieszą się wygraną.

~ Podsumowanie ~
Bazyliszek to gra, która powstała z myślą o dzieciach, dlatego jej zasady są bardzo proste. Jednak przebieg rozgrywki już taki prosty nie jest. To dynamiczna i bardzo szybka gra w której liczy się nie tylko pamięć ale również spostrzegawczość i refleks. Kiedy gracze pojmą już zasady przebieg jednej rundy będzie trwać około 5 minut, może nieco dłużej. Nie rozumiem dlaczego producent za szacowany czas uznał 25 minut.

Możliwe, że teraz gra wydała Wam się nudna i nieskomplikowana, jednak tak na prawdę stanowi ona spore wyzwanie dla graczy. Jak już wspomniałam najwyżej punktowane są dwie karty przedstawiające własne lustrzane odbicie, różne karty to 1 punkt, natomiast dwie takie same 0.
A karty?
 Te na pierwszy rzut oka wyglądają niemal identycznie, jednak odnaleźć lustrzane odbicie nie jest łatwe jak mogłoby się wydawać. Ponadto po odłożeniu którejś z kolei karty na stos, umysł zaczyna płatać figle. Gracz zastanawia się, czy kolejna karta np. z duchem znajduje się na naszym stosie, czy może stosie któregoś z rywali. Co zrobić z kolejną kartą? Zaryzykować i wziąć? A może pozostawić na stole. I nie ma czasu na myślenie, bowiem karty ze stołu potrafią znikać w oszałamiającym tempie. W myśl zasady "Kto pierwszy ten lepszy".

Jeśli lubicie łatwe i szybkie gry bez granic wiekowych w których liczy się refleks i spostrzegawczość, przy czym rozgrywce towarzyszy adrenalina i chęć rywalizacji, to jest to gra dla Was. Przekonacie się jak zawodna potrafi być ludzka pamięć i umysł - jakie figle potrafi płatać pod wpływem adrenaliny i chęci rywalizacji. Ponadto jest w niej element edukacyjny, co stanowi dodatkowy plus tej pozycji.
Natomiast jeśli wolicie powolniejsze gry, które nie wymagają uwagi i nie sprawdzają Waszej spostrzegawczości a także szukacie czegoś na rodzinną imprezę, to ten tytuł raczej Was nie zadowoli. Od siebie dodam, ze my bawiliśmy się przy niej świetnie. To połączenie dobrej zabawy i słynnej legendy w jednym. 

Plusy:
♦ wykonanie
♦ pomysł
♦ możliwość poznania legendy o Bazyliszku
♦ bez granic wiekowych
♦ szybka i dynamiczna rozgrywka
♦ ćwiczy pamięć
♦ ćwiczy spostrzegawczość
♦ ćwiczy refleks.
♦ wzmaga chęć rywalizacji
♦ rozgrywka z napięciem i lekką adrenaliną

Minusy:
♦ być może niektórych zniechęci grafika, jednak nie dam sobie reki uciąć (dla mnie jest w porządku) ;)
♦ za duże pudełko

Ocena: 4,5-5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

ilustracje

sobota, 17 listopada 2018

Myśleliście lub marzyliście kiedyś o tym a by wcielić się w Sherlocka Holmesa lub jego przyjaciela Watsona? Zapraszam do gry w której być może poczujecie się jak detektyw :)

~ Informacje ~
Tytuł: Sherlook
Wydawca: Granna
Wiek graczy: 8+
Czas gry: ok. 15 minut
Ilość graczy: 2-4
Cena: 39,99zł/w księgarniach od 24zł

~ Zawartość pudełka ~
13 kart z postaciami z książki.
4 zasłonki
bloczek z arkuszami dochodzenia
instrukcja

~ Wygląd ~
W małym i poręcznym pudełku znajdziemy 13 barwnie ilustrowanych kart z postaciami znanymi z serii książek o Sherlocku (karty postaci posiadają swoje symbole), 4 zasłonki, które odgrodzą nasze karty od pozostałych graczy a także bloczek z arkuszami dochodzenia (będziemy zapisywać na nim  informacje, eliminując kolejnych podejrzanych.

Ilustrator kart Vincent Dutrait starał się zachować dziewiętnastowieczny klimat, natomiast producenci gry o solidne wykonanie elementów. Jedynie zasłonki mogłyby być większe. 

~ Cel gry ~
Na znanych z powieści Doyle’a bohaterów pada podejrzenie. Wszyscy są podejrzani ale tylko jeden z nich jest przestępcą. Zadaniem graczy jest odkrycie, kto jest złoczyńcą. 

~ Przygotowania do gry ~
W grze występują dwa warianty gry - dla dwóch graczy a także dla trzech oraz czterech. Ta pierwsza tylko nieznacznie różni się od pozostałej.

Gracz po przetasowaniu 13 kart postaci wybiera jedną losowo i kładzie zakrytą na środku stołu. To przestępca, którego tożsamość musimy odgadnąć przed pozostałymi graczami. Pozostałe karty rozdajemy równo pomiędzy graczy - układamy je przed sobą w taki sposób aby nikt inny ich nie widział (do tego służą zasłonki).

Dodatkowo każdy z graczy otrzymuje notes dochodzenia na którym będzie zapisywać swoje spostrzeżenia odnośnie śledztwa.

Przed rozpoczęciem rozgrywki każdy zapisuje na arkuszu wszystkie symbole jakie widnieją na jego kartach postaci. Jest ich wszystkich osiem i każda z postaci posiada ich własną kombinacje.

~ Jak grać ~
 Rozgrywkę rozpoczyna osoba, która jako ostatnia przeczytała powieść kryminalną. W każdej turze możemy wybrać jedną z trzech czynności

ŚLEDZTWO - gracz wybiera dowolny symbol i pyta pozostałych czy go posiadają. Jeśli widnieje on na ich kartach, muszą o tym poinformować przez podniesienie ręki, jednak nie zdradzają ich ilości. Gracz, który zadaje pytanie nie udziela wówczas odpowiedzi.

PRZESŁUCHANIE gracz wybiera jednego z uczestników i pyta go dany symbol a także jego ilość. Pytany gracz musi odpowiedzieć na to pytanie.

OSKARŻENIE gracz mówi kto według niego jest przestępcą. Jeśli jesteśmy pewni mówimy na głos jego imię i nazwisko. Następnie zaglądamy do zakrytej karty na środku stołu ale w taki sposób, by inni gracze jej nie widzieli. Jeśli trafiliśmy - wygrywamy, natomiast grę. Jeśli nie zgadliśmy, odkładamy kartę z powrotem na miejsce i nie uczestniczymy już w dalszej rozgrywce. Nie możemy wykonywać żadnej z akcji a musimy odpowiadać na pytania pozostałych graczy. Tak więc jest to ostateczne zagranie

Po pierwszej turze przychodzi kolej na kolejnego gracza i tak do momentu aż jeden z nich trafnie wytypuje kim jest przestępca.

~ Wariant dla dwóch graczy ~
Kiedy gramy w dwie osoby na początku rozgrywki na środku stołu wykładamy 3 karty - środkowa jest wizerunek poszukiwanego przestępcy, dwie pozostałe do karty wymienne. Resztę kart rozdaje się pomiędzy pozostałych graczy.
Tutaj nie przeprowadzamy akcji śledztwa. Zamiast pytania o występowanie danego symbolu gracz wybiera jedną z dwóch kart leżących obok karty przestępcy i wymienia ją na jedną ze swoich. Następnie kładzie ją na środku obrazkiem do góry.
Jeśli obie karty obok przestępcy są już odkryte, gracze nie mogą wykonywać już tej akcji tj. w kolejnej turze nie mogą wybrać śledztwa.

~Wariant zaawansowany~
1. Na początku rozgrywki po otrzymaniu kart, gracze ustalają w jakiej kolejności ustawiają swoje postacie. Karty układają w rzędzie, jednak nadal są one niewidoczne dla pozostałych graczy. Osoba, która udziela odpowiedzi na zadane pytanie nie bierze pod uwagę ikon znajdujących się na ostatniej w kolejności karcie.
2. Przed rozpoczęciem własnej kolejki gracz musi przełożyć swoją pierwszą kartę na sam koniec, tak by stała się ona ostatnią. Robi to nawet kiedy odpadł już z gry.

~ Wrażenia ~
Sherlock to gra, która w wersji podstawowej jest bardzo prosta (wręcz banalna) i czasem bardzo szybko dobiega końca (już po kilku kolejkach). Wszystko zależy od ułożenia kart, trafności w zadawaniu pytań a także spostrzegawczości graczy i umiejętności logicznego myślenia.
Na dobrą sprawę bardzo szybko po zadaniu kilku pytań można prawidłowo wskazać przestępcę co odbiera całą przyjemność z rozgrywki. Wszakże pytania zadaje każdy z graczy, więc udzielane na nie odpowiedzi przydadzą się wszystkim. Wystarczy tylko cierpliwie poczekać na swoją kolej i podać prawidłową odpowiedź, kończąc śledztwo.


W wariancie zaawansowanym gra pokazuje charakterek - jest nieco trudniej. Na zadane pytanie pytanie gracz nie otrzymuje pełnej odpowiedzi - nie wie wszystkiego i nie poznaje ilości wszystkich symboli o które pyta. Dodatkowo w zależności od ułożenia kart pozostałych graczy odpowiedź za każdym razem jest inna i może sporo namieszać.
To wszystko dostarczy więcej przyjemności bardziej wymagającym graczom.

W grę graliśmy zarówno w dwie osoby jak i trzy. Sprawdziła się w każdym gronie, jednak zauważyliśmy, że w wersji dwuosobowej dostarczyła mniej emocji - przy trzech osobach wypadła nieco lepiej.  Oczywiście jeśli nie mamy innej możliwości, możemy grać w dwie osoby.

Dwie pierwsze tury rozegraliśmy w wersji  podstawowej a kolejną w zaawansowanej. Druga bardziej przypadła nam do gustu - podstawowa okazała się zbyt prosta i zbyt szybko dobiegła końca.

To co mi w niej zabrakło to klimat. Mimo ładnej oprawy wizualnej nie poczułam się jak detektyw - takie emocje to tylko w książce. Jednak ogólnie to przyjemna gra rodzinna, która wymaga skupienia, spostrzegawczości i umiejętności logicznego myślenia a także dedukcji. Z tymi ostatnimi bywa różnie, zwłaszcza kiedy dochodzi chęć rywalizacji i lekki stres.

Plusy:
♦ pomysł
♦ proste zasady
♦ szata graficzna
♦ 2 warianty gry – dla początkujących i bardziej doświadczonych graczy
♦ szybka rozgrywka
♦ ćwiczenie koncentracji, spostrzegawczości i skupienia
♦ gra bez ograniczeń wiekowych

Minusy:
♦ niewielki rozmiar zasłonek
♦ dość cienki notes - przydałby się grubszy lub dwa. Kiedy się skończy trzeba dokupić go w sklepie
♦ wariant prosty jest zbyt prosty
♦ nie czuć "kryminalnego" klimatu

Ocena: 4,5/6
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

zdjęcia ze strony



AWARIA!
Z PRZYCZYN TECHNICZNYCH WCZEŚNIEJSZYCH ZDJĘĆ Z BLOGA NIESTETY NIE DA SIĘ ODZYSKAĆ! PRZEPRASZAM :(

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z blogiem lub masz jakieś pytania pisz: szyszula@poczta.onet.pl

nazwa alternatywna
nazwa alternatywna
Vegespot.pl - Przepisy wegetariańskie
Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
Top Blogi

Znajdź książkę
tekst alternatywny
tekst alternatywny

tekst alternatywny